IN(TER)VENTION

In(ter)vention: I felt like a human being är ett deltagarbaserat ljudverk som undersöker hur vi kan skapa rum där stilla omsorg, tillit och lyssning får ta plats och utgöra grunden för den mellanmänskliga samvaron. Verket består av en rad koreografiska övningar som publiken deltar i genom instruktioner i hörlurar. I fragmentariska scener får deltagarna möta varandra, gruppen och sig själva i en sorts övningar i lyssning och tillit, närvaro, samspel och samvaro. De blir en del av verket – medskapare i en koreograferad mellanmänsklig interaktion, en samling i rörelse.

Verkets huvudtitel – In(ter)vention – kombinerar koreograferade, mjuka ingripanden i rådande gruppdynamiker med inspiration från Bachs inventioner, små övningsstycken för pianoelever som aldrig var tänkta att framföras – ett slags konst som övning. Den andra delen av titeln – I felt like a human being – är ett direkt citat från en av de medforskare som ingår i forskningsprojektets studier.

Under 2023-2024 var Anna Haglund artist-in-residence i forskargruppen CHAP (Children, Health and Parenting) på Uppsala universitet. Utifrån Elin Inges forskning om emotionella och etiska faktorer vid samskapande forskning har det interaktiva verket tagit form. Verket visades första gången på Uppsala konstmuseum i september 2024

CREDITS
Verket har skapats av: Anna Haglund i samarbete med forskargruppen CHAP på Uppsala universitet
Sången i verket består av röster från medarbetare från CHAP och sångare ur Uppsala Vokalensemble.
Konstnärliga bollplank: Elize Arvefjord, Johanna Hästö, Ellen Söderhult och Emma Örn
Fotograf: Mikael Wallerstedt

Anna Haglund (SV) (1984, Uppsala) tog examen från Stockholms Dramatiska Högskola 2013. Hon är kompositör, konstnär och ljuddesigner verksam i gränslandet mellan ljudkonst och scenkonst. Intresset för publikens roll i den konstnärliga upplevelsen genomsyrar mycket av det Haglund gör och hon har i flera projekt komponerat ljudkonstverk, där enkla instruktioner i hörlurar blir till en kollektiv koreografi, med kropp, plats och interaktion står i centrum. Hennes verk upplevs ofta genom publikens deltagande, ibland genom hörlurar och instruktioner och ofta på platser som inte primärt är till för att visa konst – i staden, parker och på offentliga platser. Haglund arbetar också med komposition för teater och dans. Hennes arbeten har visats både i Sverige och utomlands, bland annat på institutioner som Dramaten, Uppsala konstmuseum, Riksteatern, Uppsala stadsteater, Tanzmesse, MDT och Radioteatern samt inom det fria fältet.

Hemsida: www.annahaglund.se